În context optzecist se remarcă şi poezia lui IOAN CRĂCIUN ( 15 noiembrie 1954, Timişoara — 14 septembrie 2010, Timișoara) din Blândul ceas al reîntoarcerii (debut editorial; 1994). Debut în presă: proză, („Forum studențesc”, 1978). O reverie blândă atinge versurile lui Ioan Crăciun, chiar atunci când agresiunea realului pare mai dură. Volumul are trei cicluri: Reversul oglinzii (1975-1980), Aproape de amintiri (1981-1985), Fluxul rebel al memoriei (1986-1990). Ultimul pare să definească modul proxim de a compune textul poetic. O derulare rebelă din resursele memoriei naşte poemul, în conotaţii ce lezează comoditatea. Ioan Crăciun este preocupat să scrie altfel, să spargă nucleul tradiţional:
„iubito
recunoaşte că sunt aphasicşi că
n-am simţulconotaţiei. mi-e teamă
tu crezi în descompunerea artei
sau în ce-ar îndrăzni să-şi spună ea
despre noi
şi n-am de gând să renuvelez poezia…”
(Întâmpinare)
Şi dacă Ioan Crăciun nu re-nuvelează poezia, în schimb, o re-schiţează creând o nouă mitologie a textului. De aceea, trimiterile spre meta sunt destule (meta-vis, meta-poem incandescent, poem despre dragoste, neputinţă şi tăcere, artă poetică, eu este eu, hermeneutica elegiei), ca şi textele de autoreferenţialitate:
„stranie este recuzita pe cere
o întrebuinţezidomnuleioan crăciun” […]
(Proiect de disperare în plină iarnă)
Stranietatea capătă conotaţii poetice, ei alăturându-i-se afazia, întâlnită în texte tocmai cu sensul de a numi o modalitate rebelă de redare a cuvintelor în poezie. Textele poetice primesc, astfel, individualitate şi numesc un mod de a crea. Care de cele mai multe ori nu este lipsit de dramatism.
Bântuit de spaime şi deziluzii, trăind coşmarul trădării şi intuind iminenţa degradării, dă prin Răsăritul trădat (coperta și desene de Dan Ursachi) un volum cu poezie densă şi convulsivă, apăsată de durere şi terorizată de himere. După un text intitulat prefață, poemele nu mai au titlu, fiind doar numerotate cu cifre romane, dând senzația unei continue curgeri a textului poetic. Poezia din Deșert nu va schimba viziunea. Între ideal şi real se cască haosul, între credinţăşi pragmatism drumul naştediferenţe insurmontabile. Poezia exprimă drama a ceea ce poetul numeşte răsăritul trădat:
„rar ultimii nesupuşi
vin în zori şiforţează
uşile catedralei
şichirciţi în faţa altarului
scrijelesc în pardoseală
semne bizare
despre individuala lor pomenire
vorbesc tot mai fluent
tot mai fluent
în zadar spui
domnilor chiar şi
bâlbâiala îşi are propriile rigori
iar voi veţi fi complicii acestei
continue şinesfârşitenopţi
dar cine să te audă
în vacarmul zdrenţuitului cor
contemporan
cine s-ar mai putea sustrage
acestei fericiri explozive
acestui răsărit trădat
acestui răsărit batjocorit.”
Discursivă, cu inflexiuni pamfletare şi inserţii publicistice, poezia lui Ioan Crăciun se derulează narativ, prin secvenţe epicizate:
„Ioane zicea maica talia
acu ai ajuns domn
du-te pe la domnii de la reşiţa
că noi le-am plătit
acu douăzeci de ani
să ne pună electrică
au zis că merg să aducă sârmă
şi becuri
dar nu s-au mai întors
ce nevoie mai ai dumneata
de electrică i-am zis
voi aţi plecat de-acolo
de ani buni
şi casa vi-au prădat-o gunoaiele
venite în sat să vă cumpere
trecutul pe un kilogram de brânză
şi pe o mână de vreascuri
lepădăturile cu maşini la poartă
intrate cu bocancii în istorie.”
Poezia pendulează între contrarii; este o sublimare, dar şi o pervertire a textului, o înălţare dar şi o decădere. Perspectiva textualistă devine permisivă pentru valoarea ideatică a poeziei, dar şi ocultează, adeseori, sensul. Intervenţii de felul „taci i-am zis textului meu / tu nu judeci gesturile absolute / tu le întreţeşi atât cât / să pară reale” sau „textul meu devenise propriul meu năvod” indică nu doar relaţia autor – text poetic, ci şi grila posibilă a dezvăluirii sensurilor. Ioan Crăciun cunoaşte multe despre poezie, are un orizont cultural larg şi bine consolidat.
Boema se unește la el cu tensiunea culturalului. Viața boemă echilibrează tensiunea clipei zilnice, încărcată de neliniști, nemulțumiri, nevroze. Aparent simplă, directă, cotidiană şi stradală, poezia se îmbogăţeşte prin filtru cultural:
„nu de roua ierbii ne loveam
ci pe urme de sânge negru păşeam
defilam parcă şoptit
pe marginea hăului raţiunii
căutam precipitat hăul
izbindu-ne întruna de călugări
împietriţi în veghe
nu de răni ne răneam
ci de braţele lor înălţate
de linţoliile închipuirii
şi de lumânările fumegânde
ne ardeam
simţurile noastre erau pregătite
chiar şi pentru şoapte
necum pentru acordurile
grave ale acestei ceremonii
abstrasă timpului.”
Ioan Crăciun ştie să construiască discursul poetic („agresiunea Eului meu asupra / personajului creştea constant”). El refuză stilul doct şi calofil, iar poezia ses impregnează de realism şi biografism. Discursul este tranşant, direct, desolemnizat, adeseori susţinut de ironie şi parafrază:
„ioan crăciun porneşte
pe un traseu ales
de nenumit
în creierul său amestecă
un soi de blândă iluminare
din ochi din vârfurile degetelor
îi cresc fire subţiri
de iederă spiralată şi neagră
vederea lui nu este vedere
ci un alt soi de
recuperare tactilă.”
Iscată din experienţă i-mediată, directă, cotidiană, poezia lui Ioan Crăciun, prin nota reflexiv-meditativă, ce se poate observa uneori, prinde şi alte conotaţii, mai ales legate de relaţia material – spiritual, profan – sacru.
„oricât ar fi de orb
tot vei găsi un asemenea loc unde
Iisus va învia din nou
chiar numai pentru tine
blândule
neînceputule.”
A semnat şi volumul de interviuri Noi am fost zeii zilei (1994).